torsdag 24 september 2015

Ute hos

Annette


Redan när man kommer på gatan syns det att här bor en människa med ögon känsliga för grönt.
Det fullkomligen väller ut över de vackra stenbumlingarna. Stenblocken är noga utvalda och ger trädgården en snygg och tydlig naturlig gräns.


Den här trädgården känns både som min egen byxficka och sprillans ny varje gång jag kommer hit. Har följt den sen starten 2008 då familjen flyttade hit. Att mycket har hänt på dessa sju år är en underdrift.


Trädgården är en fyrkantig sandjordsplätt nära stranden som känns större än vad den egentligen är eftersom här finns rundade stråk, skrymslen och vrår. Den är byggd i all nivåer, golv, väggar, tak, framför och bakom och den är fylld med skönheter som glänser här och där.



 Annette låter i mångt och mycket växterna utveckla sin skönhet utan att tukta för hårt.


Hon lyfter gärna fram och öppnar ens ögon med en liten blickfångare.


Här finns många sittplatser som smälter in i den omfamnande miljön.


Då Annette är en kunnig och inbiten loppisräv så finns här massor av smakfulla detaljer överallt.

 

Varje sak känns högst naturlig och kompletterar växtvalen för platsen.

 

Vet att njutningsplatserna utnyttjas ofta. Att stanna upp och ge sig själv tid för att bara vara är viktigt. Som att exempelvis ta sig en"ingatråkigamåstenkväll" lite då och då.





Den här lilla uteplatsen fångar kvällssolen perfekt.
Innan den anlades och blev permanentad provades den ut med stolar som flyttades än hit än dit.



Ytan kändes in och blev perfekt. Sen fylls växterna på och boar in platsen allt eftersom.
En trädgård blir aldrig färdig.

På lördag visar jag mer av trädgårdstitten hos Annette.

1 kommentar:

Mina Gröna Tankar sa...

O! Vilken fin reklam för mitt paradis! Med dina ord får du det att låta som precis den platsen jag vill skapa! Jippi, jag är påväg!!!! (Fast han som ligger bredvid just nu säger: " -mutter, mutter, var bor Mattias då??? :))))